woensdag 23 september 2015

Dag 17 Yellowstone

Jahoor, we hebben vandaag wolven gezien! Of coyotes! Geen idee, maar een van beiden hebben we gezien. Ik ben nog niet zo'n natuurkenner dat ik het verschil tussen de twee kan zien! Rond 06.15u maakte Walter mij wakker (want hij was al wakker, kan niet zo goed slapen op vreemde bedden), en ik was eigenlijk ook meteen wakker. Dus wat doe je dan als je zo'n geluk hebt in de buurt te mogen zijn van Yellowstone? Juist, ontbijten, opfrissen en het park induiken. 'S ochtends vroeg is het nog lekker rustig in het park en heb je alle rust en vrijheid om wildlife te spotten. Dat lukte ook, want binnen een kwartier reden we al langs twee pronghorns die langs de weg in de berm stonden. Die hadden we nog niet gezien! Na nog een prachtig plaatje te hebben geschoten van een mistige rivier (we kwamen er niet uit of het nou mist was of stoom, maar achteraf gezien moet het toch mist geweest zijn, aangezien dit niet het gedeelte van het park was met de vele geisers) zagen we verderop langs de weg ontzettend veel auto's staan en mensen langs de kant met ontelbare telescopen en verrekijkers. Hier moest wat te zien zijn! Toen ik me bij de mensenmassa gevoegd had begon ik te zoeken door mijn fototoestel lens (want daar kan ik verder mee kijken dan het blote oog), maar tot mijn ongenoegen kon ik maar niets ontdekken in de verte. Een vrouw naast me staarde door haar verrekijker en vertelde vol bewondering aan haar partner hoeveel ze er zag: "I see 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 of them! There are so many!". Grrrr! Op dat moment vroeg ik mij af waarom ik in mijn leven nooit een telescoop had aangeschaft. Niet dat die makkelijk mee te nemen zijn in het vliegtuig, maar toch. Op dat moment was mijn grootste wens het in bezit hebben van een telescoop. Een grote en goede. Mijn allerdiepste wens! Maar helaas.

Vol teleurstelling stapte ik de auto weer in (Walter had wat rondjes gereden, want we hebben niet zo'n Jeep die je zo in de diepe berm kan dumpen) en stopten een stuk verder opnieuw. Kijken of we hier ineens ogen hebben die veel verder kunnen kijken :|. Maar toen we uitstapten riep een Amerikaan ons er meteen bij en zei dat we door de telescopen konden kijken die hier opgesteld waren van wat mensen. 'Have you ever seen a wolf'?' vroeg hij, en uiteraard hadden we die nog nooit in het wild gezien. Dit is ongeveer wel de doorsnee Amerikaan, vriendelijk (al dat niet gemeend, die bij de autohuur Alamo was absoluut niet gemeend), behulpzaam, sociaal en geïnteresseerd. Misschien zet ik nu wel een te goed beeld van Amerikanen neer, maar ik vind dat we qua sociaal gedrag af en toe nog wel van ze kunnen leren! Ik merk ook dat wij onszelf opener en vriendelijker opstellen. Erg leuk. Maar goed, het waren dus wolven die we door de telescoop mochten zien. We snapten nu eindelijk waar alle ophef voor was! En ze liepen in groepen, wat meer voorkomt bij wolven dan bij coyotes, maar pin me er niet op vast als het toch coyotes waren ;).

Na het wolvenavontuur zijn we onze weg vervolgd naar de wereldberoemde Old Faithful geiser. Deze geiser ligt in het Upper Geyser Basin en is de bekendste geiser ter wereld. Het dankt zijn naam aan zijn regelmatigheid. Ze kunnen er de klok bijna op gelijk zetten wanneer hij uitbarst. We zagen in het Visitor Center dat het om 11.16 uur weer zo ver zou zijn, het was op dat moment 10.50 uur, dus minder dan een half uurtje wachten voordat hij weer zou uitbarsten. En stipt om 11.16 uur begon de geiser uit te barsten. Erg mooi om te zien! En druk trouwens dat het was, want voor elke uitbarsting verzamelen zich wel weer honderden mensen op die plek. Na de uitbarsting zijn we een rondje door Upper Geyser Basin gaan lopen. De Grand Geyser ligt hier ook, waarvan we wisten dat hij ongeveer rond 12.45 uur zou uitbarsten. We konden dus rustig die kant op lopen. Maar aangezien deze geiser een stuk minder betrouwbaar is dan de Old Faithful zagen we toen we bijna bij deze geiser waren in de verte dat hij al aan het uitbarsten was. Gelukkig hebben we nog een stuk kunnen zien en deze was toch een stuk spectaculairder dan de Old Faithful. Je stond er ook dichterbij. Het water komt tot ver boven de bomen uit!

Verder hebben we nog Black Sand Basin, Biscuit Basin, en Midway Geyser Basin bekeken. Hier ben je wel wat uurtjes mee zoet. In het Midway Geyser Basin ligt de prachtige Grand Prismatic Spring. Deze gigantische heetwaterbron is 75 bij 90 meter. Onmogelijk om vanaf de boardwalk in zijn geheel te zien dus! Maar daar had ik een oplossing voor bedacht, als je een stuk omhoog loopt op de berg ernaast kun je deze bron in zijn geheel overzien. Een pittige korte klim via een onofficieel paadje bracht ons tot de top en zie de foto voor het uitzicht dat we toen hadden. De moeite waard. Ten slotte zijn we bij Mammoth Hot Springs gestopt. Veel uitgedroogde terrassen, maar helemaal onderaan was nog een erg mooi terras te zien, zie wederom foto!

Aangezien we zo extreem vroeg op weg waren vanochtend hebben we het vandaag niet te laat gemaakt en de overige bezienswaardigheden zoals de Lower Geyser Basin, Norris Geyser Basin en nog een aantal dingen voor morgen overgelaten. We hebben immers nog een volle dag in Yellowstone. Morgen weer nieuwe verhalen uit Yellowstone!

Weer: 24 graden en zonnig.
Afstand gereden: 148 mile (238 km).
Pronghorns
Pronghorn

Bison

Bison

Mistig dal

Als je heeeeeeeeel goed kijkt kan je de wolven zien ;)

Old Faithful

Old Faithful

Upper Geyser Basin

Upper Geyser Basin
Upper Geyser Basin

Upper Geyser Basin - Grand Geyser

Upper Geyser Basin

Upper Geyser Basin

Black Sand Basin

Biscuit Basin

Biscuit Basin - Sapphire Pool

Biscuit Basin

Midway Geyser Basin - Grand Prismatic Spring

Midway Geyser Basin - Grand Prismatic Spring vanaf de berg

Midway Geyser Basin - Grand Prismatic Spring vanaf de berg

Overstekende Bison

Mammoth Hot Springs

Mammoth Hot Springs

Mammoth Hot Springs



Geen opmerkingen:

Een reactie posten