zaterdag 19 september 2015

Dag 14 Moab - Vernal

Vandaag stond er een redelijk rustige dag op het programma. Omdat wij graag Grand Teton National Park en Yellowstone National Park in onze vakantie mee wilden nemen moeten we een stuk noordelijker reizen en hebben om de reistijd op 1 dag niet te lang te maken tussen Moab en Jackson Hole een overnachting in Vernal. Een uurtje of 4 rijden van Moab naar Vernal. Bij Moab zijn we voor de Colorado River rechtsaf geslagen de 128 op, dit is een mooie route langs de Colorado River tussen de Canyons door. Nadat we de I-70 zijn opgereden kwamen we al snel bij de grensovergang naar Colorado. Later zouden we dan weer van Colorado Utah ingaan, maar nu zijn we in ieder geval ook in Colorado geweest :D. In Colorado zijn we nog door een gebergte heen gereden, een mooi uitzicht hadden we bovenaan, waar we ook nog een soort woestijnrat (ofzo) op een grote steen zagen zitten (zie foto), wie het weet mag het zeggen.

Rond een uur of half 10 waren we vertrokken, na eerst te hebben ontbeten bij Denny's. We hadden immers geen ontbijt bij het hotel voor twee ochtenden. En nadat we gister ergens een lekkere bagel hadden gekocht wilden we nu 1 keer een echt Amerikaans ontbijt meemaken. Het is hier heel normaal dat je voor je ontbijt naar een restaurant gaat. Niet te bedenken in ons eigen land. De keuze was reuze met o.a. toast, bacon, eieren, pannenkoeken, worstjes enz. Na een flink, maar lekker ontbijt (want hier zaten we wel van vol), zijn we naar Vernal gereden. Daar kwamen we rond een uur of half 2 aan. We zijn toen direct doorgereden naar het Dinosaur National Monument. Hier zit een Visitor Center en even verderop een exhibition hall waar je met een shuttlebus heen gebracht wordt. Deze hal omsluit een grote stenen muur, wat ooit een bergrots was, waar allerlei dinosaurus fossielen ontdekt zijn. Op de terugweg naar het visitor center pakten we niet de shuttlebus, maar gingen we de 'fossile discovery trail' doen, een wandeling van een 20 minuutjes. We hebben echter geen fossiel gezien, wel een konijn en een hagedisje, maar het was een mooi wandelingetje.

Toen we terugliepen naar de auto meldde Walter dat we nu op het einde gelukkig tóch nog een fossiel hadden gezien, nadat een oudere vrouw ons pad had gepasseerd. Zo flauw dat ik er wel om moest lachen. Vervolgens zijn we nog de tour of the tilted rock gaan doen, dat is een 15 km lange scenic drive die eindigt bij Josie Morris Cabin. Dit was een vrouw die 50 jaar lang alleen in dit huisje heeft gewoond, vrij afgezonderd. Grappig om te zien. Op deze weg zie je de meest rode rotsen EVER! Bijzonder.

Het was net na vijfen toen we besloten om maar alvast te gaan eten zodat we daarna nog lekker het verwarmde zwembad en de hot tub in konden om daarna op tijd te gaan slapen voor de volgende dag. Bij Winger's Grill schijnen ze de lekkerste sticky fingers (kip zonder bot) te hebben en deze hebben we dan maar ook genomen en ze waren inderdaad verrukkelijk. Volgens henzelf wereldberoemd. JE kan ze met zo'n 5 verschillende sauzen nemen. Onze benedenbuurvrouw had verteld dat we in Amerika zeker eens de uienringen uit moesten proberen, en die hebben we dan ook bij dit restaurant als voorgerecht genomen. Deze waren ook echt heel lekker. Tot nu toe werkt het van tevoren uitzoeken van alle restaurants top, we zijn nog geen enkele keer teleurgesteld, en zelfs een aantal keren verrast zoals die ene keer bij Woody's Burgers in Palm Springs waar we toen in een achteraf kamer bij een fantastisch spelende live band waren beland. De enige keer dat we afweken van het menu en naar Wendy's zijn gegaan was geen goed plan, maar we moeten natuurlijk ook wel een klein beetje op de centen letten!

Weer: 22 graden en zonnig,
Afstand gereden: 237 mile (381 km)