zondag 20 september 2015

Dag 15 Vernal - Jackson

Jahoor, vanochtend was het zover. We zijn aangehouden door de politie. Hij kwam ons tegemoet rijden, maar zonder dat wij wisten dat ze op die manier ook de snelheid konden meten reden we lekker door, totdat diezelfde politie wagen gekeerd was en met een hele kermis aan zwaailichten achter ons aan kwam. "A little quick this morning huh"? Nadat hij vroeg waar we vandaan kwamen, wat we gingen doen, hoe lang we hier al waren en nog zullen blijven en nadat hij het rijbewijs had gezien, zei hij "this one is on me" en "have a nice trip". Thank you officer! Daar zijn we mooi vanaf gekomen zeg. We reden 65 miles/uur ipv de toegestane 55.

Er stond vandaag een redelijk lange rit voor de boeg, die van Vernal naar Jackson. Bij aankomst zouden we dan nog tot zonsondergang de tijd hebben om het Grand Teton National Park te verkennen. Onderweg reden we door lange lege vlaktes met bergen op de achtergrond, maar ook door berggebieden heen. Het was een erg mooie rit, waarbij je hoe verder je Wyoming in rijdt, hoe meer wildlife je om je heen ziet. We zijn onderweg heel veel dode beestjes tegenkomen die overreden zijn. Wel sneu om te zien, aangezien wij als mens met ons bakbeest door deze mooie natuurgebieden moeten rijden. Daarna stonden er nog wat koeien langs de kant van de weg en zagen we ook al wat herten de weg oversteken. Rond een uur of half drie kwamen we aan in Grand Teton en zijn we naar het visitor center gereden. We hadden namelijk al iets gelezen over wandelpaden die gesloten zouden zijn, dus dit moesten we even nakijken. Het blijkt dat dit pas morgen was, dus vandaag konden we mooi de wandeling doen rondom Jenny Lake naar Hidden Falls en Inspiration Point.

Rond half 8 waren we terug van de wandelingen bij de auto. Dus 4,5 uur gelopen waarvan een flink stuk echt steil omhoog (naar inspiration point). We waren echt kapot, dit was een pittige wandeling zeg! Het gaat allemaal prima totdat je dat oneindige stuk omhoog krijgt. Dan is het echt hard werken! Je wordt er wel voor beloond, want het uitzicht bij Inspiration Point is echt prachtig. Maar heel lang konden we er niet van genieten, want het begon al richting zonsondergang te gaan. De boten waren ook al gestopt met heen en weer varen, dus ook terug ging weer te voet. Er leven in dit gebied naast een miljoen eekhoorns ook elanden, maar ook beren! Voor elk wandelpad staat een waarschuwingsbord wat voor maatregelen je allemaal moet nemen wanneer je een beer tegen het lijf loopt. Dit komt niet vaak voor, maar het gebeurt wel eens! Het is dan toch een beetje spannend om aan zo'n wandeling te beginnen. Nadat we aardig wat mensen tegen waren gekomen op ons pad en alleen maar eekhoorns hadden gespot waren we meteen wat gerustgesteld. Op de terugweg waren we echter een van de laatste hikers, en hoe meer het gaat schemeren en hoe rustiger het is, hoe meer dieren er tevoorschijn komen. We liepen het steile pad naar beneden toen we ineens twee elanden weg zagen springen, we hadden ze niet eens opgemerkt. Maar gelukkig schrokken de beesten net zoveel van ons als wij van hen. Toen we op een half uurtje afstand van de auto op de terugweg waren dachten we nog even te relaxen met een drankje op een boomstam met een meertje in de buurt, toen we toch echt een kreet van een beer hoorden. We zijn toen maar direct naar de auto teruggelopen, want die beer hoefden we echt niet ook nog eens te zien, horen was genoeg!

Moe maar voldaan bij de auto aangekomen zijn we weer teruggereden naar Jackson, waar we 1 nachtje zullen slapen. We hebben een 18 inch (!) pizza besteld bij Pinky G's Pizzeria en na alle inspanning van vandaag hebben we die zowaar opgekregen! Aangekomen in de Virginian Lodge in Jackson hoorden we dat het zwembad en de hottub nog open waren. Daar hebben we dan ook nog maar even gebruik van gemaakt met die vermoeide spiertjes. De hottub was echt hot (zeker 35 graden) en heerlijk na zo'n dag. Voor het eerst deze vakantie hebben we het overigens gewoon koud gehad. Het is hier in Wyoming overdag niet meer dan 22 graden en na zonsondergang koelt het al snel af. Beetje Nederlands weer dus, hoewel de zon hier wel wat meer schijnt ;). Kijken hoe we er morgen aan toe zijn!

Weer: 22 graden en zonnig.
Afstand gereden: 327 mile (526 km).